LiteraTIM, la nova terminal intermodal de mercaderies de Tamarit de Llitera impulsada pel Grup SAMCA, els ports de Barcelona i Tarragona i el Grup RENFE, ha costat 24 milions d’euros.

El sector logístic compta des d’este dilluns amb un nou actor de rellevància a la Litera, que incrementarà notablement la competitivitat de sectors estratègics com el carni, el farratger o el dels cultius herbacis. Es tracta de la nova terminal intermodal de mercaderies LiteraTIM, ubicada a l’apartador ferroviari de la Melusa, a Tamarit de Llitera, en instal·lacions propietat d’Adif adjudicades en concurs públic.
La terminal logística LiteraTIM ha estat promoguda per la societat Terminal Intermodal Montsó (TIM), formada pel Grup SAMCA, els ports de Barcelona i Tarragona i el Grup RENFE. La posada en marxa d’este complex, ja plenament operatiu, tanca el cercle d’un conglomerat logístic agrupat sota la denominació social TIM i complementa a la plataforma que opera el Grup SAMCA fa més de 15 anys a Montsó, actualment l’única de l’Estat que aglutina tres activitats diferents: contenidor dry (TIM), contenidor reefer (termoTIM) i mercaderia a granel (agroTIM).
La inauguració de LiteraTIM ha reunit un ampli nombre de representants institucionals, entre els quals es trobaven el delegat del Govern espanyol a l’Aragó, Fernando Beltrán; la directora general de Planificació Estratègica i Logística del Govern aragonès, Raquel Campos; el director general de Transports de l’executiu autonòmic, David Sánchez; l’alcaldessa de Tamarit de Llitera, Sandra González o el president de la Diputació Provincial d’Osca, Isaac Claver.
Durant la seua intervenció, el president del Grup SAMCA, Javier Luengo, ha recordat que “LiteraTIM és molt més que una nova terminal intermodal, és un projecte independent fruit de la col·laboració publicoprivada, una aposta pel transport ferroviari especialitzat i sostenible i una porta oberta al futur amb prop d’un milió de metres quadrats de sòl propi per a la implantació de noves iniciatives industrials i logístiques que vulguen instal·lar-se, créixer i generar valor aquí”.
Per al president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, “LiteraTIM representa molt més que una nova infraestructura logística: representa la consolidació d’una visió compartida, teixida al llarg de més de 25 anys de col·laboració entre el Port de Barcelona, el Govern d’Aragó i les seues institucions i empreses com el Grup SAMCA, una aliança estratègica per desenvolupar el nord-est peninsular com a gran eix logístic que vehicule gran part del comerç exterior espanyol”.
Impuls a sectors estratègics
La nova terminal LiteraTIM reforça dos pilars claus de l’economia lliterana com són la logística i l’agroalimentació, que veuran millorades les seues capacitats d’eficiència i internacionalització gràcies a la porta oberta al món que suposen les connexions directes amb ports com els de Tarragona, Barcelona o Bilbao.
La terminal contribuirà notablement a la descarbonització del transport, evitant cada any la circulació de més de 25.000 camions i l’emissió de 5.000 tones de CO2. Si considerem en conjunt el funcionament de totes les terminals de TIM a Tamarit de Llitera i Montsó, la reducció del trànsit de camions ascendeix a 71.500 a l’any i l’emissió de tones de CO2 evitada és de 14.100.
El projecte, que va ser declarat Inversió d’Interès Autonòmic d’Aragó pel Govern d’Aragó el 2022, ha requerit una inversió de 4 milions d’euros per actualitzar completament l’apartador ferroviari. Amb això, la inversió acumulada fins ara en la iniciativa TIM i totes les seues terminals logístiques ascendeix a 24 milions d’euros.
A més de propiciar la creació de 15 nous llocs de treball directes, LiteraTIM serà un factor decisiu de promoció d’ocupació indirecta que farà possible l’arribada de noves empreses al seu entorn. El nombre total de llocs de treball generats per les terminals de TIM superarà els 250, dels quals 48 seran directes.
Instal·lacions d’última generació en més de 18.000 metres quadrats de superfície
TIM, amb les seues 3 terminals (TIM, agroTIM i LiteraTIM), engloba una superfície total de 118.000 metres quadrats, amb una capacitat operativa de fins a quatre trens simultanis i 139.200 UTIS de gestió màxima anual, la qual cosa la situa al top 10 de les grans terminals de l’Estat en trànsits marítims i en fa l’única amb possibilitat per a trànsits multiproducte, contenidors i granels.