Un projecte de recerca de la Universitat de Lleida estudia les actituds lingüístiques dels adolescents franjolins. “La llengua catalana pateix una situació de diglòssia”, alerta el professor Fernando Senar.

Analitzar l’impacte de les xarxes socials en la promoció de la llengua catalana a la Franja de Ponent, especialment entre el jovent, és l’objectiu d’un projecte de recerca de la Universitat de Lleida (UdL) que ha rebut el suport dels ajuts Creu Casas Sicart 2025, impulsats per la Xarxa Vives d’Universitats i l’Institut Ramon Muntaner. L’estudi, que ha rebut una subvenció de 5.000 euros, examina les actituds lingüístiques dels adolescents i com perceben la utilitat i el prestigi del català.
“Tot i ser la llengua pròpia i tradicional de la població, la llengua catalana pateix una situació de diglòssia: queda sovint restringida als àmbits més informals, mentre que el castellà s’imposa en els usos formals, com ara l’educació, l’administració o els mitjans de comunicació”, explica el professor del departament de Psicologia, Sociologia i Treball Social de la UdL, Fernando Senar. “La situació presenta importants reptes per al manteniment i el futur del català, especialment entre la població adolescent”, afegix.
Un dels elements clau que aborda esta investigació és l’impacte de les xarxes socials. “Els joves passen gran part del seu temps en aquests entorns digitals, un marc de socialització on la llengua predominant és el castellà. En conseqüència, treballem amb la hipòtesi que les xarxes podrien estar accelerant el desplaçament del català fins i tot en contextos informals, on tradicionalment aquesta llengua havia imperat”, alerta el professor de la UdL.
Els resultats d’este treball pretenen aportar una visió actualitzada de la realitat sociolingüística dels joves de la Franja, “que permeti desenvolupar polítiques educatives i culturals eficaces orientades a reforçar l’ús i la percepció positiva de la llengua pròpia”, explica Senar. A més, també vol facilitar dades per ajudar els centres educatius a integrar plans pedagògics que reforcen la llengua, valorant i protegint les particularitats lingüístiques del territori.