Madrid, Toledo, Dallas, Buenos Aires… L’art de Sixena es troba repartit pel món, però el Govern aragonès no ha reclamat mai legalment cap peça fora de Catalunya.

El Monestir de Sixena ha reobert recentment les portes al públic per exhibir les 44 obres espoliades al Museu de Lleida el desembre de 2017. La notícia ha saltat la vespra de la reunió del Tribunal Suprem per votar i dictaminar sobre el futur de les pintures que són al MNAC i que el Govern aragonès reclama.
A més de les pintures rescatades per Josep Gudiol l’estiu de 1936 de les flames que van assolar el monestir, nombroses obres eixides de Sixena encara estan repartides pel món, sense que el Govern aragonès haigue demanat mai la seua devolució.
‘La Nativitat’ (Madrid)
Procedent del retaule major del Panteó Reial del Monestir de Sixena, forma part del conjunt de taules dispersat al segle XVIII i va ser pintada entre els anys 1514 i 1519 pel Mestre de Sixena. Va ser comprat en subhasta l’any 2002 i ara mateix s’exhibeix al Museu del Prado de Madrid.
‘La Presentació de la Verge Maria al Temple’ (Toledo)
Una altra obra del Mestre de Sixena, es tracta d’un altre fragment del retaule major de Sixena. Actualment, es conserva al Museo de Santa Cruz de Toledo.
‘L’Adoració dels Reis Mags’ (Dallas)
El Museu Meadows de Dallas va comprar l’any 2018 esta part del retaule, atribuïda com les altres al Mestre de Sixena, després que la galeria madrilenya Caylus l’adquirís un any abans en una subhasta a Suïssa.
‘Mare de Déu dels Desemparats’ (Buenos Aires)
La taula central del retaule de la Mare de Déu es troba des de 1949 molt lluny de Sixena, concretament a Buenos Aires, concretament a la Casa-Museo Enrique Larreta com a part de la col·lecció del Museo Municipal de Arte Hispanoamericano de la capital argentina.
A més, altres obres sí que es troben a Aragó, però el Govern aragonès no creu necessari que formen part de l’exposició recentment inaugurada del Monestir. Es tracta de la caixa sepulcral de Maria Ximénez Cornel i la taula de la Mare de Déu de la Misericòrdia, les dos al Museu de Saragossa, i les parts del retaule major ‘El Naixement de la Verge’, ‘L’Anunciació’, ‘L’Abraçada a la porta daurada’ i ‘La Visitació’, que són a Huesca.
Des de finals del segle XIX, el patrimoni de Sixena s’ha anat repartint pel món i avui en dia, com hem vist, podem trobar part del seu retaule a diferents museus de renom. Moltes altres peces encara són perdudes, probablement en mans privades. Tot i això, les institucions aragoneses mai han acudit a la justícia per reunir al Monestir de Sixena la seua obra dispersada.